Magyarországon ez a folyamat még inkább az elején tart, holott a Jövő Mobilitása Szövetség becslése szerint már több mint 100 ezer elektromos roller közlekedik az utakon.

| SZERZŐ: Szkalisity András

Mitől mikro a mobilitás?

Az utóbbi években a közlekedés egyik leggyorsabban fejlődő területe a mikromobilitás. A városok utcáin egyre több a kölcsönözhető roller és kerékpár, de lehet látni e-kerékpárokat, segwayek vagy hoverboardok is. A közlekedés ezen új ága egyfajta gyűjtőfogalom, magába foglalja a kis méretű könnyű, emberi erővel vagy elektromotorral hajtott járműveket, melyek maximális sebessége nem haladja meg a 45 km/h-t. Ezeknek a közlekedési eszközöknek közös előnye a rugalmasság, ami mind a kis helyigényükből, illetve a többi közlekedési módokkal történő kombinációból is fakad.

Robbanásszerű növekedés, adaptációs kihívások

Azt, hogy mennyire felívelő szakaszában vannak ezen a közlekedési eszközök népszerűsége, mi sem mutatja jobban, hogy Európában csak kölcsönözhető rollerből már több mint 700 ezer állt 2022-ben rendelkezésre, számuk pedig azóta is növekszik. Mivel viszonylag gyorsan, néhány éve belül történt ez a robbanásszerű növekedés, eltérő szabályozások születtek a használatukra vonatkozóan: míg az Egyesült Királyságban kizárólag a kölcsönözhető rollerek lehet használni közterületeken, addig Párizs 2023-ban kitiltotta ezeket a megosztás alapú eszközöket. Európa-szerte változó, hogy miként viszonyulnak hozzá, de a legtöbb helyen már szabályok vonatkoznak a rollerek használatára, például hány éves kortól lehet használni őket, megengedett-e a járdán való közlekedés, kell-e sisakot hordani a használatához, mennyi a maximális sebesség, amivel közlekedhetnek. Összességében kijelenthető, hogy a rollerek alkalmazkodása a közlekedési rendszerekhez napjainkban zajlik.

A magyar mikromobilitás valósága

Magyarországon ez a folyamat még inkább az elején tart, holott a Jövő Mobilitása Szövetség becslése szerint már több mint 100 ezer elektromos roller közlekedik az utakon. Bár a KRESZ hivatalosan nem szabályozza az e-rollereket, már Kúriai határozat is született arról, hogy a rollerrel elkövetett ittas vezetés bűncselekménynek tekinthető, mivel a „roller közúti szállítóeszköz jellegére tekintettel járműnek minősül”, tehát jármű. Továbbá már kötelező a 25 km/h-nál nagyobb sebességű, illetve 25 kg-nál nagyobb tömegű és 14 km/h-nál gyorsabb eszközökre biztosítást kötni biztosítás kötni. Indirekt módon már egyre több szabály jelent meg a rollerekkel kapcsolatban, 2025 februárjában már hírek jelentek meg a tervezett KRESZ-módosításról, ami szerint a jövőben elkülönítenék a kis- és nagyteljesítményű rollereket, előírnák a védőfelszerelések használatát, valamint korlátoznák a járdán való közlekedést is, de szabályozás azóta se lépett életbe. 

Fenntarthatóság és környezeti terhelés

A mikromobilitás egyik fő érve a fenntarthatóság, hiszen kicsi méretükből adódóan kevesebb energiát használnak fel egy autóhoz képest. Egy elektromos roller 1 kWh energiával akár 100 km-t is meg tud tenni – összehasonlításképp egy elektromos autó ugyanezzel az energiával mindössze 6 km-t, míg egy hagyományos autó 2 km-t képes megtenni. Ugyanakkor, ha a készülékek teljes életciklusát nézzük, azok környezeti terhelését is érdemes szem előtt tartani, hiszen az akkumulátorok gyártása azok szállításán át egészen a használatig végezetül egy összetett kibocsátást kapunk, aminek magas értéke is lehet. Az eszköz használata mindezek ellenére számos előnnyel jár, egyre több vállalat szakosodik rolleres flották bérbeadására (pl Urbanpandas), nagy gyárterületeken, logisztikai parkokban megkönnyíti a közlekedést. 

Mikromobilitás kérdőívvel és a médiában

A mikromobilitás témakörét gyakornokunk, Szkalisity András is vizsgálta Tráser Nándorral közös Tudományos Diákköri Dolgozatában. A Szegedi Tudományegyetem Társadalomföldrajzi Tanszékének kutatásában Dr. Nagy Gyula és Dr. Boros Lajos vezetésével vizsgálták a rollerezést helyszíni felmérések, kérdőívek, interjúk, valamint a helyi médiában megjelenő cikkek tartalomelemzése segítségével. Eredményeik alapján elmondható, hogy a rollerezés nagyon megosztja társadalmat, ráadásul annak környezettudatossága is vitatható, amennyiben a felhasználó gyaloglás vagy kerékpározás helyett kezdi el használni, A médiában megjelenő a rollerek balesetveszélyességére utaló hírek ellenére a terepi megfigyeléseik során kevés közlekedési konfliktussal találkoztak a közel 50 órán végzett felmérés során. 

A rollerhasználatnak a hátrányok mellett pozitív hozadékai is vannak, amelyek megőrzésére a szabályozások kialakítása során is törekedni érdemes, hogy a közlekedési eszköz sikeresen be tudjon épülni a mindennapi életünkbe.